Hon är amatörsimhopparen med dubbla examen som byter läraryrket mot rollen som projektingenjör inom försvar och säkerhet. Möt Svekons nya medarbetare, Johanna Kuniholm.
Vad innebär din nya roll på Svekon
– Jag jobbar som projektingenjör inom försvar och säkerhet.
Kan du berätta lite om din bakgrund?
– Jag är uppvuxen i Järfälla utanför Stockholm. I skolan märkte jag tidigt att jag hade ett intresse för naturvetenskap och att jag ville bli lärare, det föll sig ganska naturligt för mig. När jag gick på gymnasiet och skulle söka till universitetet fick jag tips från min mentor om att det fanns en utbildning som hette civilingenjör och lärare på KTH och jag tänkte att det skulle passa mig bra. Så det blev den utbildningen och jag fick ut både en civilingenjörsexamen och en lärarexamen inom matematik och fysik. Från det att jag tog examen har jag sedan jobbat fyra år som gymnasielärare.
Hur kom det sig att du hamnade på Svekon?
– Jag trivdes jättebra som gymnasielärare, men jag kände att jag ville utforska civilingenjörspåret eftersom att jag har den möjligheten i och med min utbildning. Nu i våras så passade det bra eftersom min mentorsklass skulle ta studenten, så jag började leta runt efter ingenjörsjobb och hittade en annons om ett ledigt jobb på Svekon.
Vad var det som lockade med Svekon?
– Mitt första intryck var att det kändes väldigt roligt att det är en riktig ingenjörsbyrå. Med min utbildningsbakgrund är det lätt att man hamnar i management eller i learning and development. Så det kändes kul att Svekon bygger på rent ingenjörskap. Sedan blev jag glatt överraskad av hur många kvinnor som jobbar som ingenjörer på Svekon. Jag hade bilden av att det skulle vara fler män på arbetsplatsen när jag gav mig in i ingenjörsyrket. För mig gav det signaler om en bra företagskultur och en framåtlutad ledning.
Du har varit på Svekon sedan början av augusti. Har du hunnit komma igång med något projekt?
– Jag är med i två projekt just nu. Det ena gäller utveckling av sjukvårdsutrustning anpassad för det militära och det andra är en förstudie för en NATO-certifierad testanläggning där vi i slutändan ska leverera en rapport. Projektet med sjukvårdsutrustningen handlar mest om konstruktion medan projektet med testanläggningen handlar om att ta in och sammanställa information, så det känns som en bra mix.
Vad kan du dra för nytta av din dubbla utbildning och din erfarenhet som lärare?
– Jag har inte tänkt så mycket på det, jag fokuserar helt på min roll som projektingenjör. Men det är klart, vi håller ju utbildningar för kunder och användare när vi väl har levererat ett system, så där kanske det finns möjlighet att utnyttja mina kunskaper som lärare.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Jag ser först och främst fram emot att lära känna mina kollegor, komma in i teamet och sätta mig in i arbetsprocesserna. Sedan ska det bli spännande att komma in i min nya roll som ingenjör genom att lära av de kompetenta människor som finns runt omkring mig här.
Har du något drömprojekt?
– Jag har svårt att peka ut något specifikt, för mig är det viktigt att det jag arbetar med i slutändan gör skillnad för människor. Sjukvårdsutrustningen som vi utvecklar nu känns exempelvis väldigt relevant ur den aspekten. Får vi den att fungera riktigt bra ökar chanserna för att den bidrar till att rädda liv.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Förutom att umgås med min fästman och mina vänner hoppar jag simhopp. Något jag började med bara för ett par år sedan. Jag tränar med en glad motionärsgrupp två gånger i veckan och det är verkligen jättekul! Utöver det spelar jag gärna golf eller ger mig ut på en löprunda.