Lastcyklar från Monark Exercise har länge använts av företag som vill effektivisera den sista delen i sin leveranskedja, The Last Mile, och minska sin miljöpåverkan. När Monark Exercise skulle ta fram sin första lastcykel för konsumentbruk vände de sig till Svekon. Uppdraget började med beställning av en prototyp, men utökades efter ett besök i Vansbro till ett helhetsåtagande. Resultatet är en modern tvåhjulig lastcykel i Long John-stil, vid namn Charles.

Ett helhetsåtagande – från brief till konstruktion av slutprodukt

Initialt kontaktade Monark Exercise Svekon för att ta fram en prototyp av en tidigare version av lastcykel. Ett team från Svekon åkte till Vansbro för att starta upp projektet och insåg då att det fanns mer Svekon kunde bidra med och samarbetet utökades.

Tillsammans definierades en brief för vad som kom att omfatta ett komplett utvecklingsprojekt inklusive; marknadsanalys, användarstudier, konceptarbete, design, användartester, konstruktion inkl hållfasthetsberäkningar och produktionsanpassning för hela cykeln.

Hör Mats Hermansson, Produktchef på Monark Exercise berätta om Monark och lastcykeln Charles.

”Det har varit en fantastisk process! Jag vill säga att det blev mer än ett samarbete, vi blev väldigt tätt sammanflätade. Vi släppte in Svekon i vår verksamhet, till våra underleverantörer och pratade hela kedjan.”

Mats Hermansson, Produktchef, Monark Exercise

Hör Svekons Team Manager, August Michael och Senior Designer, Mårten Andrén berätta om projektet.

Marknadsanalys med användaren i fokus

För att jobba från ett användarcentrerat perspektiv fick research ta stor plats i projektet. Intervjuer och fältstudier genomfördes för att ta reda på vad användare tycker om cyklar av olika slag, hur deras vardag ser ut och vad de har för behov, för att matcha slutprodukten mot reella förväntningar och efterfrågan.

Researchen belyste bland annat att pakethantering fortsätter att öka samtidigt som den urbana utvecklingen ger mindre och mindre utrymme för bilar, vilket innebär att det finns en växande marknad för lastcyklar. Det finns många människor som gärna skulle byta sin bil eller en av sina bilar mot en cykel av denna typ för att lösa mycket av vardagslogistiken som att handla, hämta och lämna barn samt ta sig till och från jobbet.

Tre utmanande aspekter i produktutvecklingen

Genom utvecklingen har det pågått en dragkamp mellan olika aspekter som påverkar slutprodukten och de tilltänkta användarnas köpvilja: design, funktionalitet och tillverkning. Cykeln måste se snygg ut och tilltala målgruppen, samtidigt som den ska vara funktionell. Slutligen behöver prisbilden vara rimlig, vilken har stor inverkan på val som görs under processen.

Hör Svekons Team Manager, August Michael och Senior Designer, Mårten Andrén berätta om Charles olika funktioner.

ERGONOMISK OCH ESTETISK INDUSTRIDESIGN

Det har krävts bred kompetens inom ergonomi, brukarstudier och industridesign för att framgångsrikt utveckla en så pass avancerad konstruktion och samtidigt balansera ergonomi och estetik. Med ett erfaret designteam och möjlighet att bolla designbeslut med olika funktioner hos Monark Exercise har vi lyckats med just det.

Resultatet är en trygg cykel som balanserar sportig och traditionell ergonomi. Cykeln är konstruerad med en dubbelram för att utnyttja det elastiska stålet som kan vara både stötdämpande och styv beroende på konstruktion. Även det främre hjulet är konstruerat för att svälja ojämnheter som trottoarkanter och potthål. Cykelns låda kan anpassas för olika typer av användning; bred vid behov av flera barn eller mycket last eller smal för en passagerare eller mindre lasts samt smidighet. Lådan erbjuder dessutom ett dubbelgolv med förvaringsutrymme samt diverse fästpunkter för last samt bälten så att barn kan sitta säkert i lådan.

”Vi har fått chansen att jobba tätt tillsammans med allt från ledningen & inköp, kvalitét & leverantörer, montage & svets genom hela processen. Detta samarbete har varit en avgörande framgångsfaktor för projektet.”

August Michael, Senior Engineer & Team Manager, Svekon

Materialet: en utmaning och en möjlighet

Stål är tyngre än en aluminium vilket har varit en utmaning då låg vikt har varit ett mål i projektet. Lösningen blev en svetsad dubbelram med låg tyngdpunkt samt avvägd flexibilitet.

I 99 fall av 100 får man inte använda det material man egentligen vill på grund av pris. I det här fallet har vi en kund som verkligen tror på att hålla produktionen lokal och arbeta med närproducerade material och svenska leverantörer i så stor utsträckning som möjligt. Genom detta har vi fått tillgång till olika funktioner hos kunden och deras underleverantörer. Vi har fått chansen att jobba tätt tillsammans med allt från ledningen & inköp, kvalitét & leverantörer, montage & svets genom hela processen. Detta samarbete har varit en avgörande framgångsfaktor för projektet.

Hållbar funktion, konstruktion och produktion

Hållbarhet har varit ledord genom projektet tack vare Monark Exercise, vars filosofi och arbetssätt alltid varit att producera cyklar med lång livslängd, minimal miljöpåverkan både vid användning och tillverkning, lokalt i deras egen fabrik i Vansbro och av närproducerade material och komponenter.

Att hållbarhet prioriterats högt hos kunden har gett otroligt mycket energi till uppdraget och vi är väldigt glada och stolta över att vi fick förtroendet att vara en del av Charles historia och effektivisera The Last Mile även för konsumenter.

Svekons projektteam

August Michael

Project Manager – Product development

Mårten Andrén

Senior Designer

Frida Prästings

Team Manager – Borlänge

Tony Haraldsson

Senior Engineer

Johan Strömberg

Senior Engineer

Jenny Petersson

Mechanical Engineer