Louqe är ett svenskstartat designföretag som inriktar sig på innovativ datorutrustning för den moderna gamern. I en stadigt växande marknad för gaming och e-sport med nya tekniker, snabba utvecklingstider och större spridning mellan åldrarna har Louqe kommit ut med ett ultrakompakt datorchassi i toppklass – Ghost S1.

Ghost har fått stor uppmärksamhet i spelvärlden och har blivit recenserad av flera stora spelrecensenter. Produkten finansierades med hjälp av en lyckad Kickstarter-kampanj som redan på en minut nådde upp till 200 000 kr och totalt sett samlat ihop 2,6 miljoner kronor.

HÖG PRESTANDA I KOMPAKT FORMAT

Ghost S1 är ett minimalistiskt datorchassi i Skandinavisk tappning med plats för högpresterande komponenter. Chassits stomme är uppbyggt av två gavlar i strängsprutad aluminium och en stabil centrerad plåt i rostfritt stål. Detta möjliggör en otroligt kompakt och lättmonterad lösning utan att kompromissa med prestandan. Det finns även expansionsmöjligheter för så kallade TopHats, vilket ger en möjlighet till extra kylfläktar samt vattenkylning.

FRÅN KONCEPT TILL SERIETILLVERKNING

Svekon har samarbetat med Louqe sedan hösten 2017 och har hjälp till att ta fram konstruktion, tillverkningsunderlag, prototyper och sourcing för serieproduktion. En utmaning i projektet har varit att hitta tillverkare som på ett kostnadseffektivt sätt kunnat möta Louqes design och kvalitetskrav med påkostade material och komplexa bearbetningar. Exempelvis har Louqes sidostycken inte mindre än 1298 stycken hål för att få optimal luftgenomströmning i chassit.

Svekon tycker det har varit otroligt roligt att få vara med på Louqes resa och hoppas på många fler samarbeten i framtiden.

”Svekon har varit en mycket bra samarbetspartner i utvecklingen av Ghost S1. Vi har haft ett tight samarbete där vi snabbt kunnat göra de förbättringar som identifierades under resans gång. Med Svekons hjälp har vi även funnit den leverantör som tillverkar Ghost S1, inte en helt enkel uppgift med högt ställda krav på kvalitet, hög finish och pris.”

Patrik Michalski, CEO, LOUQE